Majoritatea copiilor din Chiajna fac zilnic naveta pentru a ajunge la instituțiile de învățământ din București din cauză că în comună nu sunt suficiente creșe, grădinițe și școli. Familiile tinere care au ales Chiajna pentru a le oferi copiilor o viață mai liniștită trăiesc un coșmar – timpul de calitate visat s-a transformat în zeci de ore de chin petrecute săptămânal în trafic spre/dinspre școlile din București și Ilfov.
Ne dorim ca toți copiii din Chiajna să beneficieze de educație incluzivă și de calitate, pentru a fi pregătiți pentru viitor. Pentru asta, este nevoie de o finanțare consistentă, de investiții nu doar de subzistență, ci în educație efectivă. Este nevoie de creșe, grădinițe și școli pentru toți copiii, care să fie aproape de centrele rezidențiale sau cu transport școlar asigurat, cu spații adecvate și cu dotările necesare. Școli unde educatorii, profesorii și personalul auxiliar să aibă condiții de muncă de calitate și oportunități de dezvoltare.
Numai astfel, sistemul de educație își poate îndeplini rolul de a pregăti copiii pentru viață, iar instituțiile de învățământ din Chiajna pot deveni prima opțiune pentru părinți.
Sumele direcționate către educație au fost între 1,4% (în 2016) și 7,6% (în 2019). În plus, finanțarea educației în Chiajna este una de subzistență, și nu o investiție în calitatea actului educațional. Majoritatea banilor destinați educației s-au dus pe salarii, protecția muncii, contribuții șomaj și sănătate, mobilă, utilități, materiale pentru curățenie, carburanți și lubrifianți, reparații curente, chirii.
Vom aloca minim 10% din buget ca sumă investită în educație efectivă
Inexistența (în cazul creșelor) sau subdimensionarea (în cazul grădinițelor și școlilor) instituțiilor de stat aduc un deserviciu atât copiilor, cărora le fură dreptul la educație, cât și părinților, care trebuie să facă eforturi supraomenești pentru a le oferi copiilor lor o educație de calitate, fiind nevoiți să îi transporte zilnic pe copii la grădinițele din București sau din alte zone ale Ilfovului.
2 din 3 copii nu acces la educație în Chiajna. Deși numărul copiilor din Chiajna este în creștere, spre deosebire de trendul național care indică un declin demografic, infrastructura școlară este subdimensionată.
Rețeaua școlară de stat stagnează de mai bine de 20 de ani. Deși în ultimii 4 ani s-a dezvoltat o rețea de grădinițe și școli particulare, nu toți părinții au posibilități financiare pentru astfel de servicii.
În Chiajna sunt doar 2 grădinițe de stat, cu program scurt, fără after school, pentru cei aproape 1000 de copii între 4 și 5 ani și mai mult de 700 între 5 și 6 ani.
Nu există nicio creșă de stat, în condițiile în care în Chiajna sunt aproape 2000 de copii mai mici de 3 ani.
Vom asigura dezvoltarea calitativă a infrastructurii școlare, astfel încât toți copiii din Chiajna să aibă acces la o educație de calitate în Chiajna
Extinderea rețelei școlare proporțional cu numărul de copii, din fonduri locale, prin accesarea de fonduri guvernamentale și proiecte europene
Eficientizarea și modernizarea spațiilor existente pentru optimizarea procesului de învățământ
Pe lângă faptul că grădinițele și școlile sunt subdimensionate și nu există nicio creșă de stat, investițiile în educație au fost minime în ultimii ani și au crescut timid înainte de alegerile locale.
În anul 2018 aproximativ 160 de elevii ai Liceului Tehnologic „Doamna Chiajna”, iar în 2015 49 de copii de la Școala Generală „Alexandru Odobescu” făceau parte din categorii vulnerabile (familii monoparentale, în grija bunicilor, copii cu CES, cu situație financiară precară).
Nivelul abandonului școlar în anul 2018 a fost de 4% la Liceul Tehnologic „Doamna Chiajna” și de aproximativ 2% la Școala Generală „Alexandru Odobescu”. Deși nivelurile sunt relativ mici, considerăm că abandonul școlar trebuie evitat complet.
La ultimele rapoarte de audit, Școala Generală „Alexandru Odobescu” a obținut calificativul mediu „Bine” pentru dotări (ale spațiilor, cu tehnologie, cu materiale auxiliare), iar Liceul Tehnologic „Doamna Chiajna” a obținut calificativul „Satisfăcător” la dotarea spațiilor școlare.
Vom asigura servicii care să crească nivelul de atractivitate și de participare și să promoveze egalitatea de șanse
Servicii care să crească nivelul de atractivitate și de participare și să asigure egalitatea de șanse
Transport școlar modern pentru elevi și profesori
Susținerea activităților extrașcolare din școală și din afara școlii
Profesorii au acces redus la cursuri de formare continuă. La ultimele rapoarte de audit, Școala Generală „Alexandru Odobescu” și Liceul Tehnologic „Doamna Chiajna” au obținut calificativul „Bine” la dezvoltarea profesională a personalului. De asemenea, rezultatele obținute de elevi la Evaluarea Națională și la bacalaureat în ultimii ani au fost modeste.
Vom susține formarea profesională continuă a personalului din educație
Susținerea formării continue a profesorilor
Intervenția primăriei pentru a facilita relația dintre sistemul de învățământ, operatorii economici și comunitatea în ansamblul său este aproape inexistentă.
Prin facilitarea relației dintre Liceul „Doamna Chiajna”, partenerii sociali și companiile private pentru dezvoltarea învățământului dual, elevii pot dobândi competenţele profesionale necesare pentru intrarea pe piaţa muncii.
Evenimente de promovare a învățământului dual cu ajutorul operatorilor economici parteneri din Ilfov pentru corelarea ofertei educaţionale cu cerinţele pieţei muncii, în vederea unei bune inserţii socio-profesionale a absolvenţilor.
Înființarea unui centru comunitar de învățare permanentă pentru adulți