Mobilitate urbană durabilă

Legătură mai bună cu Bucureștiul

Propunem pentru comuna Chiajna o infrastructură de transport modernă, integrată și interconectată cu cea a regiunii București Ilfov și care ne va permite să beneficiem pe deplin de oportunitățile de dezvoltare oferite atât de resursele noastre cât și de fondurile europene. 

Infrastructura de transport trebuie gândită astfel încât să integreze structurile de mobilitate urbană durabilă, asigurând libertate de mișcare și accesul tuturor cetățenilor la bunuri și servicii.

Adaptarea infrastructurii de transport la cerințele de mediu devine, de asemenea, imperativă, o prioritate absolută pentru a îndeplini cerințele legate de prevenirea accentuării schimbărilor climatice și în vederea adaptării la acestea.

Infrastructura rutieră a comunei Chiajna nu face față în prezent numărului ridicat de mișcări spre/dinspre București. Deși în esență creșterea numărului de locuitori din ultimii ani este un factor pozitiv pentru dezvoltarea economică a comunei, această oportunitate a fost gestionată deficitar, fără să se asigure condițiile necesare bunei desfășurări a vieții de zi cu zi, din care face parte și deplasarea cetățenilor în interiorul și exteriorul comunei.

Ce vom face:

Introducerea unui sistem inteligent de organizare a traficului

  • Măsuri de calmare a traficului auto și de încurajare a transportului alternativ;
  • Reorganizarea sensurilor unice bazate pe studii de trafic, benzi unice pentru transport în comun și/sau cu biciclete/trotinete;
  • Semaforizări inteligente în intersecțiile aglomerate, cu prioritate pentru transportul în comun;
  • Sensuri giratorii bazate pe studii de trafic.

Organizarea transportului pietonal

Redefinirea străzilor din zonele rezidențiale pentru a folosi străzi multi-modale:

  • Treceri de pietoni supraînălțate (pe bumpere) pentru încetinirea autovehiculelor și pentru protecția pietonilor când se formează bălți pe carosabil;
  • Trotuare pe toate străzile care permit acest lucru. În cazul străzilor foarte înguste se va crea zonă de trafic rezidențial;
  • Modificarea tuturor elementelor stradale pentru a permite accesul și traversarea cărucioarelor pentru copii sau a persoanelor cu dizabilități (borduri înclinate care să permită accesul);
  • Mobilier stradal pentru pietoni (stâlpi de iluminat, coșuri de gunoi, stații de autobuz, zone de vegetație pentru a asigura umbra, bănci, indicatoare și direcționare, localizare și hărți, etc.);
  • Amplasarea bolarzilor de protecție de formă sferică pe marginea trotuarelor pentru siguranța pietonilor
  • Semaforizări inteligente;
  • Amplasarea toaletelor publice ecologice pe trotuare în zonele foarte frecventate.

Monitorizarea traficului și măsuri pentru aplicarea legii:

  • Aplicații care să colecteze în timp real informații despre gradul de folosire a diferitelor forme de transport;
  • Sistem video de monitorizare pe marginea trotuarelor cu un rol multiplu: siguranța pietonilor și prevenirea criminalității, urmărirea parcării neregulamentare și verificarea utilizării incorecte a benzii unice de transport în comun;
  • Folosirea unei aplicații online pentru semnalizarea stării șoselelor, trotuarelor, marcajelor și indicatoarelor, deteriorarea mobilierului urban sau ocuparea/parcarea neregulamentară a trotuarelor și carosabilului.

Construcția de parcări

  • Zone de parcare bine stabilite și încadrate vizual (pe carosabil, pe trotuar sau mixt) în zonele rezidentiale cu case, pe baza unor studii;
  • Parcări etajate, cu utilizare pe bază de abonament, lângă zonele rezidențiale cu blocuri, în 3 puncte ale inelului pentru transport public format de străzile Rezervelor, Apeductului și Tineretului;
  • Amplasarea de coșuri de gunoi, fântâni cu apă potabilă, elemente de iluminat, arbori umbroși și alte elemente de infrastructură verde în cadrul parcărilor publice;
  • Instalarea unor parcări pentru biciclete și trotinete în imediata apropiere a parcărilor auto publice.

Asfaltarea și amenajarea străzilor de pământ

  • De pe domeniul public;
  • Aflate în proprietate privată, după trecerea acestora în proprietate publică la solicitarea proprietarilor.

Crearea în primărie a unui departament responsabil de Transportul Urban Durabil:

  • Se va ocupa de planificare integrată urbană a comunei și a transportului;
  • Va acționa în strânsă colaborare cu Primăria Sector 6, cu Consiliul Județean Ilfov și Compania Națională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere.

În prezent, durata unei călătorii până la metroul sau tramvaiul cel mai apropiat durează minim 30-40 de minute. Străzile înguste de acces, transportul public ineficient și neatractiv, lipsa spațiilor de parcare, precum și străzile de pământ care nu pot fi folosite, toate acestea duc la aglomerație, timp pierdut în trafic, poluare, cu efecte grave asupra sănătății și un nivel de siguranță scăzut al pietonilor.

Ce vom face:

Diversificarea căilor de acces în și dinspre Chiajna

Crearea unei noi legături rutiere cu sectorul 6 prin Drumul Roții (S6) din strada Rezervelor și Sergent Ilie Petre:

  • Asfaltarea și amenajarea străzii Sergent Ilie Petre și a Drumului Roții (în colaborare cu Sectorul 6);
  • Aceste străzi vor fi cu sens unic (în baza unor studii de trafic) și vor avea 2 benzi de circulație pe sens (una pentru transportul public și bicicliști și alta pentru traficul general).

Crearea unei noi legături rutiere cu sectorul 6 prin Drumul Belșugului și strada Viscolului din strada Macului:

  • Asfaltarea și amenajarea Drumului Belșugului și a străzii Viscolului, în colaborare cu Sectorul 6;
  • Aceste străzi vor fi cu sens unic (în baza unor studii de trafic) și vor avea 2 benzi de circulație pe sens (una pentru transportul public și bicicliști și alta pentru traficul general).

Organizarea străzilor Drumul Osiei (în colaborare cu Sectorul 6) și Rezervelor cu sens unic și cu 2 benzi de circulație pe sens (una pentru transportul public și bicicliști și alta pentru traficul general), pe baza unor de studii de trafic.

Reorganizarea sensurilor unice actuale din zona de intrare/ieșire din Chiajna prin Bulevardul 1864, precum și instituirea unui sens unic cu 2 benzi pe sens (una pentru transportul public și bicicliști și alta pentru traficul general), în colaborare cu Sectorul 6. Sensurile vor fi stabilite pe baza studiilor cantitative și calitative de trafic.

Crearea unei benzi unice cu dublu sens, cu lățimea de 4 metri, pentru Transport Public, în mijlocul Drumului Județean 601A. Traficul auto general va avea alocată câte o bandă pe sens cu lățimea de 3 metri fiecare. Se va interzice traficul auto greu (peste 3.5 tone), prin acord de administrare a drumului încheiat cu Consiliul Județean Ilfov.

Eliminarea trecerii de cale ferată cu ieșire în Centura Bucureștiului, prin construirea unui pasaj de trecere suprateran, din fonduri europene.

Transportul alternativ nu este valorificat. Deși avem o rețea feroviară care ar putea prelua foarte mulți călători spre București, aceasta nu poate fi folosită, deoarece trenurile circulă foarte rar, oamenii nu pot ajunge ușor la gară, nu există o rută de transport în comun către gară și nu sunt locuri de parcare în apropierea gării. De asemenea, mersul pe jos sau cu bicicleta nu sunt posibile din cauza lipsei trotuarelor sau a rutelor amenajate.

Valorificarea transportului cu trenul

Modernizarea Gării Chiajna, în colaborare cu CFR Infrastructură și Primăria Sectorului 6 printr-un protocol de colaborare.

  • Amenajarea peronului, a sălii de așteptare și dotarea Gării cu automate de vânzare a biletelor;
  • Parcare păzită pentru autoturisme, motociclete, biciclete și trotinete, de tip park&ride, care să poată fi folosită în baza prezentării abonamentului/biletului de tren;
  • Demararea procedurilor pentru transferul proprietăților din jurul Gării în administrarea Primăriei Chiajna sau crearea unei Asociații de Dezvoltare Intercomunitară.

Asigurarea circulației trenurilor de călători din 30 în 30 de minute pe ruta Chiajna-București Nord, cel puțin la orele de vârf, în colaborare cu CFR Călători, prin introducerea în programul anual al mersurilor trenurilor începând cu anul 2021.

Asigurarea accesului la Gară

  • Asigurarea unui traseu pentru linia de transport public comunal. Orarul autobuzelor va fi stabilit în funcție de orarul trenurilor;
  • Asfaltarea străzilor care asigură accesul la Gară.

Linie de transport public către gară cu autobuze electrice:

  • Orarul autobuzelor va fi stabilit în funcție de mersul trenurilor;
  • Călătorii vor circula gratuit cu autobuzul pe baza abonamentului/biletului de tren sau a abonamentelor la parcările publice.

Asigurarea unei piste de biciclete până la Gară:

  • Bicicliștii vor împărți banda dedicată autobuzelor pe întregul parcurs între Militari Residence și Gara Chiajna. De asemenea, bicicliștii vor ajunge în siguranță la Gară și pe traseul pentru biciclete Crângași – Chiajna – Dragomirești Vale.

Încurajarea folosirii transportului public

Achiziționarea de autobuze electrice din fonduri europene pe următoarea perioadă de programare.

  Optimizări de rute ale transportului public, prin colaborare cu STB, în urma unor studii de trafic și de mobilitate a călătorilor.

Adăugarea unui sistem de monitorizare prin GPS a autobuzelor folosite și afișarea în timp real a perioadei rămase până la sosirea autobuzelor în stații.

Amenajarea punctelor de unde pot fi achiziționate bilete sau abonamente.

Gratuitate pe transportul public intern, pentru cei care au abonament la parcări sau pe baza biletului de tren.

Un inel rutier al zonei Militari Residence cu bandă unică pentru transport public și bicicliști:

  • Sensul unic de pe traseul Rezervelor-Apeductului-Tineretului va avea două benzi – o bandă unică dedicată transportului în comun și bicicliștilor și o bandă pentru traficul general;
  • În 3 puncte de pe inel se vor ridica parcări supraetajate modulare metalice care să găzduiască câteva sute de autoturisme ale rezidenților din zona cu blocuri;
  • Rezidenții cu abonament la parcare vor beneficia de transport gratuit comunal pe inel ca să ajungă de la parcare în zona locuinței și invers.

Încurajarea deplasării cu biciclete și trotinete

Construirea unui culoar pentru biciclete pe traseul Crângași-Chiajna-Dragomirești Vale și crearea unei piste care să lege zona Militari Residence de acest traseu.

Construirea de piste pentru biciclete și trotinete, separate fizic de traficul auto.

Crearea de benzi unice pentru autobuze și bicicliști sau trasarea de benzi pentru biciclete pe carosabil, acolo unde nu se pot construi piste dedicate.

Crearea de benzi unice pentru autobuze și bicicliști pe axul străzilor care au în prezent doar câte o bandă pe sens, dar și lățimea mai mare de 10 metri. Se creează astfel 3 benzi de circulație, pe cea din mijloc circulând autobuzele și bicicliștii, iar pe cele 2 de la margine, traficul general. Pe banda unică, la întâlnirea între două autobuze, acestea vor utiliza și benzile de trafic general pentru a trece unul pe lângă celălalt.

Atragerea unor operatori privați pentru a instala stații de închiriere biciclete sau trotinete/ scutere electrice.

Reorganizarea intersecțiilor astfel încât bicicliștii să fie protejați.

Crearea de „Străzi ale bicicletei”, unde limita maximă de viteză admisă va fi de 20 km/h.

Permiterea accesului bicicliștilor pe contrasensul benzilor cu sens unic unde nu sunt piste sau benzi destinate acestora.

Campanii de promovare a ciclismului urban (de navetă) – on-line (pe site-ul și pagina de Facebook a primăriei) și offline (pe panouri stradale):

  • Premii/stimulente/reduceri de taxe pentru companiile care încurajează deplasarea cu bicicleta în rândul angajaților și le oferă și condiții (vestiare, dușuri, parcări pentru biciclete);
  • Scutiri/reduceri la anumite taxe și impozite, pe baza unor monitorizări a kilometrilor parcurși și prin subvenții la achiziția de biciclete.

Măsuri pentru calmarea traficului auto:

  • Limitarea vitezei maxime în traficul general urban la 40 km/h și monitorizarea cu radare fixe în zonele de potențial pericol;
  • Limitare vitezei maxime la 30 km/h pe străzile secundare;
  • Interzicerea accesului auto peste 3.5 tone pe parcursul zilei pe drumurile comunale (7.00-22.00) în timpul săptămânii.